Czasem spotykam się ze zniechęceniem do nauki ze strony kursantów, szczególnie tych startujących dopiero z językiem od podstaw. Nic w tym dziwnego, bo bardzo silną motywacją do starań jest dla nas widoczność wyników. Kiedy uczysz się gotować i idziesz na warsztaty rolowania sushi, wychodzisz z nich z nową umiejętnością. Przychodzisz do domu, przygotowujesz składniki, wyciągasz matę i częstujesz rodzinę i przyjaciół własnoręcznie przygotowanymi rolkami. Czasem musisz przygotować ich kilka, czy kilkadziesiąt, zanim będą doskonale zwinięte, ale znasz metodę – masz na koncie nową sprawność.
Język, to nie sushi
Zdarza mi się słyszeć po miesiącu pracy „Tyle się już uczę, a potrafię tylko wydukać parę zdań”.
Potrafisz powiedzieć parę zdań! To jest już coś!
Warto pamiętać o tym, że język jest złożoną umiejętnością i chociaż chcielibyśmy powiedzieć w języku obcym wszystko to, co pomyślimy w języku ojczystym, potrzeba na to czasu.
Ile lat uczyłeś się języka ojczystego, obcując z nim dzień w dzień? Ile lat szlifowałeś go do tego poziomu, na którym jesteś teraz? Ile jeszcze jest słów, których nie znasz, bo dotyczą obcej Ci dziedziny? Możesz wyobrazić sobie cały proces nauki języka polskiego, jaki przeszedłeś?
A teraz przenieśmy ten obraz na naukę języka obcego. Widzisz już, jak dużo pracy, czasem mimowolnej, a czasem celowej, wykonałeś, żeby biegle posługiwać się językiem polskim i móc przeczytać z pełnym zrozumieniem ten wpis?
Język, to złożony kod
Albo inaczej – język, to bardzo duża piaskownica. Słownictwo jest tu naszym piaskiem, a składnia foremkami. Możemy zacząć od przesypywania piasku łopatką, później ulepić babkę w małej foremce, aż dojdziemy do takich zdolności, że będziemy stawiać obronne fortece, a nawet pełne ornamentów pałace z ogrodami.
Słowo po słowie, zdanie po zdaniu, małymi etapami uczymy się języka i jest oczywistym, że nie zrozumiemy od razu artykułu z zagranicznej prasy. Zrozumiemy go za rok, dwa, a może już za 8 miesięcy. Bo odpowiedź na zadane w tytule pytanie nie jest uniwersalna. Prędkość przyswajania języka w wieku dorosłym zależy w głównej mierze od czasu i uwagi, jakie mu poświęcimy.